Autogyro School NL

autogyro
gyrocopter

Zelf vliegen met een autogyro

Een proefles nemen

De beste manier om het vliegen met een autogyro te ervaren is door een proefles te nemen.  Helaas is het niet meer mogelijk een proefles te boeken tenzij u de beschikking heeft over een eigen autogyro of serieus overweegt een autogyro van Auto Gyro GmbH te kopen.


Gekleed om te gaanUitleg over de besturingKlaar om te gaan
You need to upgrade your Flash Player

Een brevet halen 

Het is bij ons alleen nog mogelijk om een Nederlands brevet te halen indien u over een eigen autogyro beschikt. Sorry voor het ongemak.

Sinds 14 december 2012 is de Autogyroschool opgenomen in het register van vliegscholen in Nederland als "Registered Facility" voor de opleiding tot MLH/Gyroplanes. Het brevet voor de autogyro is een RPL(H) met aantekening MLH/Gyroplanes. RPL staat voor Recreational Pilot License en is een nationaal brevet (in tegenstelling tot een EASA brevet). De (H) betekent dat de autogyro in de categorie helikopter valt en dat de theorie voor de helikopter moet worden afgelegd. Met dit brevet mogen alle autogyro's tot 560kg gevlogen worden.

Nadat we in 2010 zijn gestart met het lesgeven voor het Duitse brevet (de Autogyroschool staat ingeschreven bij de Deutscher Ultraleightflugverband e.V (DULV) als vliegschool), is daar eind 2012 het Nederlandse brevet bijgekomen. We concentreren ons vanaf 2013 op het Nederlandse brevet. De Autogyroschool heeft zich aangesloten bij The Gyrocopter Experience, een keten van Britse vliegscholen: zie http://www.gyrocopterexperience.com/

De lesmachines

Er kan alleen worden lesgegeven op de autogyro's van het Duitse bedrijf Auto Gyro GmbH uit Hildesheim: de MTO Sport (een open tweezitter), de Calidus (een gesloten tandem-tweezitter) en de Cavalon (een gesloten tweezitter side-by-side).

MTO Sport D-MRVR in de luchtAutogyro MTO Sport dashboardAutogyro CalidusAutogyro Calidus dashboardCavalon en Calidus

De vliegopleiding

Voor het Nederlandse brevet (een RPL(H)/MLH-Gyroplanes) zijn de eisen als volgt:

  • 30 uur vliegervaring (lessen) waarvan minimaal 5 uur solo;
  • (150 starts en landingen);
  • het succesvol afleggen van het theorie examen PPL(H);
  • het slagen voor het praktijkexamen met een examinator.

Daarnaast moet men over een medisch certifcaat klasse 2 beschikken om te laten zien dat men ook medisch in staat is om te vliegen. Om op sommige vliegvelden te mogen vliegen is een Radio/Telefonie brevet nodig met een vaardigheidsniveau in Engels (LPE 4 of hoger) en daarom is dit een vereiste voor het Nederlandse brevet. De daadwerkelijke duur van de vliegopleiding is mede afhankelijk van de handigheid en de beschikbaarheid van de cursist. Voor de theorie dient bij het CBR in 7 vakken examen te worden gedaan. Deze vakken zijn:

  • Air Law/Operational Procedures;
  • Aircraft General Knowledge/Principles of Flight;
  • Flight Performance and Planning;
  • Navigation;
  • Meteorology;
  • Human Performance and Limitations;
  • Communications.

Vanaf april van 2013 geldt voor het afleggen van het theorie examen PPL(H) dat:

  • alle vakken behaald dienen te zijn binnen een termijn van 18 maanden;
  • binnen de termijn van 18 maanden aan maximaal 6 examenperioden mag worden deelgenomen;
  • binnen de termijn van 18 maanden ieder vak in maximaal 4 pogingen behaald moet zijn;
  • er elke maand een examendatum is.

Na het afronden van de theorie moet binnen 36 maanden het praktijkexamen zijn behaald.

Hieronder staat wat beeldmateriaal om alvast in de stemming te komen.

You need to upgrade your Flash Player
 
You need to upgrade your Flash Player
You need to upgrade your Flash Player
You need to upgrade your Flash Player

De kosten

Voor de kosten van de opleiding voor het Nederlandse brevet zijn de volgende onderdelen belangrijk:

  • kosten van minimaal 30 vlieguren;
  • kosten van150 landingen;
  • kosten voor theorieles PPL(H);
  • cursusmateriaal theorieles;
  • opleiding radio-telefonie;
  • schoolkosten;
  • kosten van de medische keuring; 
  • de examenkosten van het CBR
  • kosten van R/T examen en LPE examen.

Heeft u al een brevet?

Heeft u al een ander vliegbrevet dan zal er waarschijnlijk een verkorte cursus mogelijk zijn om u om te scholen naar de autogyro.

Heeft u een PPL(H) of hoger dan vervalt de theorie-eis en kunt u volstaan met een praktijkopleiding totdat u het niveau voor het praktijkexamen heeft bereikt.

Heeft een RPL(A), PPL(A) of hoger dan moet u theorie-examen doen in de drie helikopter vakken voor de PPL(H) theorie. Voor de praktijkopleiding krijgt u een groot aantal uren vrijstelling.

De uitgebreide informatie over de verschillende vrijstellingen bij een bestaand brevet vind u in deze link: info opleiding met brevet.pdf.

De locatie

De Autogyro School vliegt op Hilversum vanuit Vliegschool Hilversum, Noodweg 47 op Vliegveld Hilversum. 

Vliegschool Hilversum