Autogyro School NL

autogyro
gyrocopter

Wat is een autogyro?

Een autogyro (gyrocopter) is een type rotorcraft ontworpen door Juan de la Cierva in 1919. Het vloog voor het eerst succesvol op 9 januari 1923 in Madrid. Net als een helikopter gebruikt een autogyro een rotorsysteem voor de liftproductie. Maar terwijl bij een helikopter de rotor door een motor wordt aangedreven, wordt bij een autogyro de rotor aangedreven door aŽrodynamische krachten in autorotatie. Een motor aangedreven propeller zorgt voor de voorwaartse kracht bij de autogyro. De autogyro kan dus niet stilhangen (hoveren) zoals een helikopter, maar heeft ook geen stallspeed zoals een vleugelvliegtuig. De autogyro heeft een startbaan nodig om op te stijgen en kan landen zonder voorwaartse snelheid.

Autogyro, gyrocopter of gyroplane?

De originele naam is autogyro. Dit komt van het latijn "auto" wat automatisch betekent en "gyro" wat draaien betekent. Samen betekent het draaien zonder externe (motor) aandrijving. Juan de la Cierva gebruikte als eerste de term autogyro. Andere namen voor de autogyro zijn gyrocopter, gyroplane of rotaplane. Gyrocopter is in gebruik in de Engels sprekende landen. De officiŽle benaming binnen EASA is gyroplane en daarom vind je deze naam terug in de officiŽle regelgeving in Nederland. Verder worden in Nederland de verschillende namen door elkaar gebruikt. Wij kiezen ervoor de originele naam, autogyro, te gebruiken.

Beeldmateriaal

Hieronder vindt u wat filmpjes om te laten zien hoe een autogyro vliegt. Achtereenvolgens ziet u: de Top Gear promotiefilm van The Gyrocopter Experience uit de UK (een keten van vliegscholen waar ook de Autogyroschool bij is aangesloten), een MTO3 op het water, een Calidus en een 'hoverende' autogyro in sterke wind.

You need to upgrade your Flash Player
You need to upgrade your Flash Player
You need to upgrade your Flash Player
You need to upgrade your Flash Player

Diverse autogyro's

Inmiddels zijn er een groot aantal fabriekanten die autogyro's bouwen, hetzij als bouwpakket hetzij als fabrieksmachine direct vliegklaar. Zonder volledig te willen zijn, volgt hieronder een compilatie van fabrikanten die hetzij al in Europa vliegen, hetzij in de ontwikkelingsfase zitten om dat te gaan doen. Een deel van dit overzicht is gebasseerd op datgene wat vorig jaar op de AERO2013 in Friedrichshafen (Duitsland) te zien was.

  • Auto Gyro GmbH Hildesheim

Auto Gyro is een Duiste fabrikant die in 2003 begonnen is. Ze hebben inmiddels 800 machines afgeleverd en zijn daarmee marktleider. Aangezien we dealer zijn voor deze fabrikant verwijs ik naar de pagina 'fotoalbum'.

  • RotorTec

RotorTec is een Duitse maatschappij die een éénzitter produceert, de Cloud-dancer. Ze zijn bezig met de ontwikkeling van een tweezitter met een vierbladig rotorsysteem.

RotorTec Cloud DancerRotorTec Cloud DancerRotorTec Cloud DancerRotorTec Cloud Dancer

 RotorTec 4 rotorbladenRotorTec 2-zitterRotorTec 2-zitterRotorTec 2-zitter

  • ArrowCopter

ArrowCopter is een maatschappij uit Oostenrijk die bezig is met de certificering van een erg mooie autogyro. Deze ziet er zeer gelikt uit. Dit mag dan ook wat kosten, want voor minder dan één-en-een-kwart ton gaat u deze machine niet kopen.

ArrowCopterArrowCopterArrowCopterArrowCopterArrowCopterArrowCopterArrowCopter in de lucht

  • Magni

Magni is een Italiaanse autogyro fabrikant die al vele tientallen jaren autogyro's bouwt. Ze hebben een open 1-zitter (M-18 Spartan) en een aantal varianten op een open 2-zitter (M-14 Scout, M-16 Trainer en M-22 Voyager). Hun nieuwste model is een gesloten 2-zitter, de M-24 Orion. Daarvan vindt u hier een aantal foto's. Ze hebben recent de 550-ste machine afgeleverd.

Magni M-24 OrionMagni M-24 Orion met andere modellen op de achtergrondMagni M-24 OrionMagni M-24 Orion

  • ELA Aviacion

ELA is een Spaanse fabrikant die een afgeleide van het model van Magni (de M-16) heeft gebouwd, de ELA 7. Dit is tevens de 'moeder' van de MTO3 ( later MTO Sport) van Auto Gyro GmbH. In eerste instantie wilde men proberen om de ELA 7 in Duitsland geregistreerd te krijgen. Daarvoor diende een aantal aanpassingen te worden doorgevoerd aan het model. Toen ELA niet bereidt bleek dit te doen, hebben de initiatiefnemers de aanpassingen zelf gedaan en zo is de MTO3 ontstaan.

ELA 7

  • Celier Aviation

Celier Aviation bouwt de Xenon. De Xenon is ontworpen door een fransman, maar de fabriek staat in Polen.

XenonXenon op MiddenmeerXenonXenon

  • ChayAir

ChayAir is de Zuid-Afrikaanse fabrikant van de Sycamore. Omdat deze autogyro een Max Take Off Weight heeft van 590 kg, heeft de fabrikant een Europese registratie aangevraagd. De UK-CAA is daarbij betrokken omdat EASA daar zelf geen afdeling voor heeft. Inmiddels is de fabriek ook verplaatst naar Lithouwen.

SycamoreSycamoreSycamore dashboardSycamoreSycamore

  • Overige bijzondere modellen

Hieronder nog een paar foto's van 3 bijzondere autogyro's. Deze hebben de propeller aan de voorkant. De eerste twee foto's zijn van de Kriek van het Zuid Afrikaanse Wagtail. De andere twee foto's zijn van de Spaanse Phenix. Deze heeft geen rudder. De laatste foto is van de Hawk4 van de Groen Brothers USA. Dit is een 4-persoons autogyro die begin 2000 heeft gevlogen voor de Olympische Winterspelen in Utah.

KriekKriek landingPhenixPhenixGroen Brothers Hawk4